Frukt och nutella tårta (glutenfri)

 
Jag måste bara dela med mig av tårtan jag gjorde i helgen. Den var så otroligt god! Dock failade jag med första botten jag gjorde men det slutade bra ändå. Hade i den i tårtan även fast den var degig till hälften. Det blev en vädligt god smak av den och det märktes inte att det var deg. Så i slutändan var det bara bra. Alltså kommer den hänga med i detta recept. Den andra botten blev nästan lite för torr. Så dom kompenserade upp varandra ganska bra. Hur som helst här kommer receptet:
 
Botten 1 (degig):
Ingredienser:
  • 3 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 1 dl potatismjöl
  • 0,5 dl glutenfri mjölmix
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 dl nötter (jag använde hasselnötter och mandlar)
Beskrivning: 
Vispa ägg och socker pösigt. Häll i nötterna i en matberedare och kör tills det har blivit som ett mjöl men inte helt, det får gärna var lite grovt. Blanda alla torra ingredienser, tillsätt sedan de malda nötterna och blanda ihop. Häll ner i sockersmeten och blanda försiktigt ihop det. Grädda i mitten av ugnen i ca 5 min på 250 grader.
 
Botten 2 (inte degig):
Samma ingredienser. Det enda som är ändrat är att kakan ska gräddas längst ner på 175 grader i ca 25 min.
 
 
 
Fyllning:
  • Mosade jordgubbar
  • Nutella
  • Grädde
Beskrivning:
Mosa de tinade jordgubbarna och lägg hälften på den understa botten. Vispa grädden och rör ihop med lite nutella. Inte all grädde, resten ska vara som täcke över tårtan i slutet. Lägg på den andra botten. Smeta ut nutellagrädden över hela den botten och lägg sedan över den tredje botten och lägg resten av jordgobbarna på den. Stoppa sedan på den sista botten (locket) över jordgubbarna. 
 
Dekoration:
  • Grädde 5 dl
  • Frukt
  • Chokladfingrar
  • Satinband
Beskrivning:
Täck hela tårtan med grädde. Dekorera tårtan med frukter precis hur du vill. Tryck sedan försiktigt fast chokladfingarna runtom hela tårtan. Knyt ett band runt och gör en rosett. Ät och njut!
 
 



NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR