Kladdkaka med mintsmak

Var med Moa och Sanna i lördags och käkade middag hos Sanna. Sen for vi till mig och såg Titanic och så stannade Sanna kvar och sov. Sen på söndagen så var jag och kollade på när Moa hade konståkningstävling och hon vann. Såå fint! Jätte duktig var hon.
 
Idag har ingenting gått bra. Skoldatan fuckade och sen så gick det bara allmänt dåligt på textillektionen. Så nu är jag lite smått irriterad på allt och alla och jag är så jäkla trött. Blir att lägga sig typ kl nio ikväll. Jag har riskettan imorgon också som börjar 07.45. Och efter den så ska jag med Mois och Sannis till Piteå och mysshoppa och fika. Det blir awesome.
 
Spontanbakade igår en kladdkaka. Den blev hur god som helst. Speciellt med grädde och jordgubbar till.
Ingredienser

3 st ägg 
2.5 dl socker 
2 tsk vaniljsocker 
100 g smör 
150 g mörk choklad, hackad 
1 dl vetemjöl 
1 tsk bakpulver

Till servering

1 dl hallon till garnering 
3 dl vispad grädde 
florsocker

 

Beskrivning

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret.

3. Lägg den hackade chokladen i en bunke och häll på det varma smöret.

4. Rör om tills chokladen smällt.

5. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst och rör ner den smälta chokladen i äggsmeten.

6. Tillsätt mjöl och bakpulver och rör försiktigt till allt löst sig.

7. Häll upp smeten i en smörad och bröad form med löstagbar kant.

8. Grädda i mitten av ugnen i 18 minuter. Kakan ska stelna och spricka på ytan, men inuti ska den vara lös och kladdig.

9. Ställ åt sidan och låt kallna i formen.

10. Garnera kakan med hallon och siktat florsocker. Servera med vispad grädde.

 

Jag hade den i 25 minuter i ugnen och då blev det perfekt konsistens. Den hann inte ens spricka på ytan efter 18 minuter. Men man måste typ ställa den i kylen över natten eller bara några timmar så att den får stelna, annars är den så rinnig.

Sedan hade jag ca 100g mint mörkchoklad och 50g ljus blockchoklad. Det blev helt underbart med mintsmaken.

 

 



NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR