Min 18års tårta made by me

Här får ni både bilder och recept på min egengjorda tårta. Jag har plockat ihop olika recept till varje moment och bara mixat ihop allt till den ordning jag antog vara rätt. Smaken av hela tårtan blev väl helt okej, man skulle kunna byta ut chokladfrostingen till grädde så skulle det nog bli godare för nu blev det väldigt mycket chokladsmak.

Ingredienser

Royal Icing (blommorna):
4 dl florsocker
1 äggvita
 
Sockerkaksbottnar:
225 g Smör, rumstempererat
2,5 dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
 
Buttercream Icing:
100 g Smör, rumstempererat
175 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 msk mjölk
 
Chokladfrosting:
100g mörk choklad
125g mjölkchoklad
1 1/4 dl vispgrädde
1 msk vit sirap
175g Smör rumstempererat
 
Fyllning:
Jordgubbar
Banan
Vispgrädde
Nutella
 

Beskrivning

Royal Icing:
Gör blommorna minst en dag i förväg. Blanda i florsocker lite i taget i äggvitan med en elvisp. Spritsa sedan blommorna på ett baklpåtspapper som är smörjt med lite olja. Då är det mindre risk att dom går sönder när dom ska tas lös. Låt dom stå i ca ett dygn (eller i ett kylskåp under natten). Sedan går det bra att ta lös dom med antingen händerna eller en spatel.
 
Sockerkaksbottnar:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form (min är 18 cm i diamentern och 2,5 cm på höjden, vilket resulterade i att jag var tvungen att dela upp degen och köra två gången i ugnen). Vispa smör och socker fluffigt. Rör sedan ner äggen, ett i sänder, i smeten. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dom i smeten. Fördela smeten i formen, ca 2/3 om du har en "vanlig" form eller 1/2 om du har en liten form som jag. Jämna till med en slickepott eller spatel. Baka i nedre delen av ugnen i 35-40 min för en "vanlig" form eller ca 20 min för en mindre form. Låt svalna lite i formen, vänd den sedan upp och ner och skär bort toppen av kakan och sedan mitten, beroende på hur många bottnar du vill ha och hur hög kakan blev.
 
Buttercream Icing:
Arbeta smöret mjukt, tillsätt lite socker i taget och till sist mjöklen.
 
Chokladfrosting:
Finhacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp sirap och grädde i en kastrull. Häll den varma blandningen över chokladen och låt stå i 2 min. Rör sedan till en jämn chokladsmet och låt svalna. Tillsätt smöret i bitar och vispa tills smeten blir jämn och slät.
 
Fyllning:
Mosa jordgubbar och bananer för sig. Spara eventuellt lite saft från jordgubbarna.
 
Montering: 
Ta en av bottnarna och lägg som din nedersta botten. Pensla eventuellt lite jordgubbssaft på den nedersta botten. Spritsa en kant runt hela botten med Buttercream Icing (detta ska du göra på alla bottnar innan du lägger dit fyllningen för att det inte ska rinna ut). Lägg på de mostade jorgubbarna i en höjd med sprtiskanten, den får inte vara högre. Smeta sedan på ett lager grädde över jorgubbarna.
Lägg din andra botten över och sprista en kant med Buttercream Icing. Tillsätt de mostade bananerna och grädden över bananerna precis som på jordgubbarna.
Lägg din tredje botten och spritsa en kant med Buttercream Icing. Ta en stor klick Nutella och smeta jämt ut över hela botten, tillsätt även här en klick grädde och smeta ut det.
Ta din fjärde botten (den som varit underst i formen och är helt slät) och lägg över med den släta sidan upp. Ta en stor klick Chokladfrosting ocg smeta ut över toppen av tårtan, tillsätt sedan frostingen på sidorna. Jämna ut allt till en slät och fin yta. Spritsa sedan toppar på över och under kant där du sedan försiktigt ska trycka dit dina blommor. Placera även några blommor på kanten och på toppen av tårtan där dina ljus ska sitta. Skriv eventuellt en text.
Det du även kan göra som jag inte hade ingredienser till är att spritsa löv vid alla blommor. Det blir jätte fint. Men såhär i efterhand hade jag egentligen kunnat göra löven av Buttercream Icingen men det hade jag helt glömt bort även fast det stog på pappret jag gick efter.



NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR