Scones

Resultatet av dagens bak. Dom blev goda men vi hade tyvärr ingen marmelad och ost hemma och det är ju det perfekta pålägget till scones så det var tråkigt. Men jag ska testa en ny sats någon gång snart och då ska dom bli finare också.
 
 
ca 8 st
 

Ingredienser

1 dl fullkornsdinkel
2 1/4 dl siktat dinkelmjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1/2 msk strösocker
50 g smör
1 ägg
1 dl mjölk
 

Beskrivning

Sätt ugnen på 225 grader.
Smula ned smöret i mjölet. Tillsätt sedan bakpulver, salt och socker. Blanda lätt med spatel. Vispa ihop ägg och mjölk i en annan skål och rör ner detta men spara lite vätska till pensling.
Arbeta ihop degen och kavla ut den till 1,5 cm tjocklek.
Ta ut ca 8 kakor med en tekopp eller liknande. Pensla med vätskan (bara på toppen, låt det inte rinnar ned på sidorna). Gratinera mitt i ugnen ca 10 min.
Servera med ost och marmelad till kvällsteet.
 
(Jag har ändrat lite i orginalreceptet, så detta recept har jag knådat ihop själv.. typ)



NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR