Underbart gott nyttigt bröd

Vaknade redan kl 8 idag och kunde inte somna om så då klev jag upp. Ganska nice och vakna så tidigt ändå, man har som hela dagen framför sig. Men det blir tidigare kvällar ist. 
 
Jag har spelat drakborgen med pappa, bakat, städat och tränat ett kort benpass. Så det har varit en bra dag. Jag har även pluggat lite teori. Men snart börjar skolan om och jag känner mig inte taggad någonstans, hade gärna haft en vecka till. Men man får väl trösta sig med att vi bara går 4 veckor och sedan är det påsklov.
 
Bakningen jag gjorde idag bestod av bröd. Gjorde ett liknade bröd sen tidigare men ändrade lite grann. Det blev väldigt gott, så try it!
 

Ingredienser

2 dl fiberhavregryn
3 dl siktat dinkelmjöl
2 dl fullkornsdinkel
0,75 dl krossat linfrö
½ msk flingsalt
3 tsk bikarbonat

4 ½ dl turkisk yoghurt
2-3 grovt rivna morötter 
1 msk honung 
 

Beskrivning

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser väl i en stor bunke. Blanda sedan i rivna morötter, yoghurt och honung. Rör om väl och klicka ut i en bakpappersklädd avlång form. Grädda längst ner i ugnen i 80 min.



NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR